息、してますか?Are you breathing alright?

f:id:fukufukumofumofu:20180614043509j:plain

突然ですが、皆さん、息、ちゃんとしてますか?

なんのこと??と思われた方も多いかも知れませんが、私たちは実は意外と自分がどんな風に息をしているかに鈍感だったりします。

 

私たちは、普段1分間に12回から20回呼吸しているんですが、普段は意識しなくても呼吸できているので、改めて数えることはあまりありませんね。

そして、私たちがとても驚いた時や感動した時に「息をのむ」とか「呼吸を忘れる」という表現があるように、知らないうちに呼吸が乱れるなんてことも良くあります。

 

とても驚いた時、慌てた時、怖くなった時など、心の動揺に応じて私たちの息の仕方も変わります。

一般的な傾向として、私たちは感情的になった時には、息が浅くなり、また、早くなります。

息が浅くなり早くなると、体のあちこちに「非常事態警報」が出ます。

「何か起こっている、危険に備えろ!」と心臓の動きが早くなり、心拍数が上がります。いつでも動けるようにと体のあちこちに力が入ります。

 

これは、私たちの心身がなんらかの危険な事態に備えようとする一種の本能です。

そして、心身が不安定な時、私たちはこの「非常事態警報」に過敏に反応してしまったり、「非常事態」からいつもの状態に自分を引き戻すのが難しかったりします。

 

そんな時に思い出してください。

息、ちゃんとしてますか?

 

呼吸の変化は、心身に「非常事態」の到来を告げるのに重要な役割を果たしていますが、逆に、「非常事態」が終わったことを告げるのにも重要な役割を果たしています。

つまり、体に変に力が入ってしまっている状態や心がなんだか落ち着かない時に、呼吸を整えることで、心身を落ち着かせることもできるんです。

 

「わぁ、どうしよう?!」と慌てたり、感情的になったり、なんだか心が落ち着かない時、ゆっくり自分の呼吸を数えてみましょう。

ちょっと息が早くなっている時、自分の中で「吸って、はいて・・・・」と心の中で数えながら、深く吸い込み、ゆっくりはいてみましょう。

できるなら、どこかに座って、目をつぶって、ゆっくり息をしましょう。

 

息が深くゆっくりになれば、心身の「非常事態警報」は解除され、落ち着いて来るはずです。

ちょっと落ち着いたら、自分自身に「もう大丈夫。」とゆっくり言ってあげましょうね。

 

 

Are you breathing alright?

When you feel uncomfortable, unstable or out of control, we should pay attention on our breathing.

Although we are not really aware of our own breathing, breathing affects us mentally and physically.

 

Normally, we breath in and out for 12 to 20 times a minute without realizing it.

However, when we feel emotional, like being shocked, surprised, scared, or angry…, our breathing goes shallow and quick.

 

Shallow and quick breathing gives your body and mind a “warning sign.”

Your heart rate goes up and your whole body gets activated to get ready for some sort of “emergency.”       

This is basically a natural reaction, but, when your mind and body are unstable or vulnerable because of tiredness, health issues or mental health issues, it is not easy to control.      

 

When you feel stressed or overwhelmed, pay attention on your own breathing.

Are you breathing alright?

 

Breathing can give your mind and body “a warning sign”, and it also can become a key to release your tension. 

 

When you feel stressed, uneasy or overwhelmed, count and pace your breath,

If you can, sit down and close your eyes, 

and breath slowly and deeply….

tell yourself in your mind, “breath in….and out…”    

 

Once your breathing gets back to your normal pace, your mind and body would recognize, the “emergency” is over.

Then, tell yourself, “it’s ok. I’m fine.”